top of page
Search
landbasedesign

Záhrada v súlade s prírodou



V posledných pár rokoch sa dostala téma prírodných záhrad do popredia médii. Určite pomohlo hnutie aktivistov volajúcich vlády a celú spoločnosť, aby sme si uvedomili urgentnosť a serióznosť klimatických zmien spôsobených aj ľudskou priemyseľnou aktivitou. Aj to museli byť práve tí v západných krajinách, tu by ľudí asociovaných s environmentálnymi a ochranárskymi hnutiami nebral nikto moc vážne. Všetky zmeny sa kopírujú ak sa uznajú v zahraničí.

Ozeleňovanie hlavne miest sa stalo zrazu populárne a dokonca sa dostalo aj do agendy niektorých obecných úradov a primátorov. Stromy sú schopné akumulovať uhlík vo svojich pletivách, produkovať kyslík, majú ekologickú funkciu pre drobné živočíchy, poskytujú tieň a zmierňujú mikroklímu. Rozbehli sa tak akcie vysádzania stromov v okolí aj v samotných mestách, ktoré ich majú na Slovensku málo. Parky sú prehustené, neošetrované a aj tie teraz prechádzajú revitalizáciou, ak mesto chce ukázať svoje zelené kredencie. Všetko pozitívne akcie, ktoré menia aj povedomie o tejto téme u skeptickej populácie. Ale sú tam aj prehnané snahy, s množstvom nadmerného materiálu aj toho čo by sa radšej nemal produkovať. Ako napríklad niekoľko násobne viac drevených stĺpikov na oporu vysadených stromčekov, než sa ich vysadí. Aký to má zmysel? Vraj je to v štandarde, prevzatom s bohatých krajín ako Nemecko, či Holandsko. Zaujímavé, že v Británii stačia dva alebo len jeden kôl a to je veterná krajina. Alebo sa nainštalujú v mestách podzemné kotvy. Vidím snahu robiť dobre, len nie úplne informovane. A trh sa vždy prispôsobí záujmom ľudí, ak v tom vidí profit. Aj čo netreba.

Médiá, internet, magazíny sú plné článkov s jednoduchými tipmi, postupmi na lepšie ekologickejšie, prírodné, organické záhrady, mestá. To všetko je pozitívny smer a propaganda pre dlho zavrhované spôsoby záhradníčenia, plánovania miest. Len pred dvaciatimi rokmi to bolo len okrajové hnutie ľudí s otvorenou mysľou, ktorí sa nedali odradiť ani ak boli vnímaní s podozrením extrémneho nemoderného antikomercializmu. Aktivisti nemali ľahký život a už vôbec neboli populárni a pozývaní do televízie, či na rozhovory so známymi osobnosťami alebo na natáčanie filmového dokumentu o globálnom oteplovaní. Svet nebral hnutie pre ochranu a lepšie hospodárenie v súlade s prírodou vážne a hlavný argument bol progres krajiny a hmotný dostatok pre ľudí.

Teraz je internet plný návodov produkovaných tzv. copywritermi pre e-magazíny, ktoré si platia za chrlenie článkov pre marketingové účely. Kvalita týchto informácii je rôzna, ak pisateľ nie je odborníkom. Spracovanie krátkeho textu s obrázkami z platených internetových databáz a publikovanie každý druhý deň je spôsob čo si spoločnosti s kapitálom médii môžu dovoliť. No dôverovať takému zdroju, kde redaktor spracuje text prechádzaním iných blogov, možno práve od profesionálov a odborníkov, nie je práve najlepšie. Zdroj informácii pre text sa často neuvádza.

Moja otázka je, či je úlohou médii poukázať na materiál odborníkov, alebo sa tváriť, že texty ktoré chrlia sú z hláv ich redaktorov. Zvlášť na Slovensku je veľký problém sa presadiť malým konzultáciam a profesionálnym službám, ktoré nemajú podporu štátu a EU fondov. Mediálne spločnosti podporované aj fondami, ministerstvami ako aj investormi, majú úplne inú základňu pre marketing a ovplyvňovanie verejnosti informáciami na určitú tému, oblasť. A nemyslím si, že ju používajú pre podporu malých firiem, profesionálov aj amatérov. Ide im len o predaj periodika, aj za cenu všakovakých článkov. Naopak konzultácie v danej oblasti, aj keď sa snažia poskytnúť svoje odporúčania zadarmo formou blogov a zviditeľnit svoje služby, internet je už preplnený a podplatený reklamami práve médiami, ktoré platia redaktorom za produkciu krátkych často prevzatých a upravených článkov. Vyhľadávače už málokedy ponúknu odkazy od menších blogov, webstránok práve od odborníkov, praktizujúcich ľudí z odboru. Namiesto nich ľudia čítajú reklamované mediálne texty platených seriálnych copywriterov.

Dokonca keď sa aj obrátite na tieto médiá pre uverejnenie a odkaz na vás, dočkáte sa dosť strohého jednania. Jedna redaktorka známej mediálnej skupiny, mi po žiadosti o uverejnenie mnou napísaného článku s vlastnými fotografiami záhrady, namiesto poďakovania za ponuku príspevku, skritizovala fotografie, ktoré neboli robené pro-fotografom a dokonca mala aj negatívny názor na záhradu, ktorú som navrhla a zrealizovala v duchu prírodného ekologického prístupu. Nevytvorila som ju v AI či v nejakom softwery a mám praktickejšie vedomosti, než copywriter, ktorý k textu pripojí profesionálny obrázok z internetu. Aj takýto ´odborníci´ sedia v redakciách a rozhodujú či skutočný školený návrhár, záhradník, ekológ bude publikovaný s realnymi praxou odskúšanými odporúčaniami. O rok neskôr som videla na ich stránke text, ktorý popisuje čo by mal záujemca urobiť, aby mal prírodnú záhradu s obrázkami vyrobenými práve AI programom. A text, opakoval body, ktoré sa nachádzajú často na rôznych blogoch. Je smutné, že na Slovensku internet neposkytuje priestor pre rozbehnutie konzultantov, malých firiem, ale aj amatérov s odbornými skúsenosťami, lebo už neslúži šíreniu z priamych zdrojov. Stal sa trhovým priestorom, kde aj taká dlho zanedbávaná oblasť ekologického záhradníctva, krajinnej architektúry, prírodných záhrad je len momentálnym trendom na písanie a vyplnenie webstránkok e-magazínov.

Preto prírodné záhrady nebudem škatuľkovať do bodov či textu, aby boli potom extrahované pre potreby platených médii, alebo použité nejakým AI programom na fotomontáž.

Vyzývam týmto ľudí, ktorý majú skutočný záujem o premenu svojej záhrady na prírodnú, aby skontaktovali ľudí, odborníkov, ktorí sa im venujú a vedia pomôcť priamo a špecificky pre ich priestor a podmienky. Takto nielen dostanete lepšie informácie, môžete sa pýtať, a nie ste len konzumentom nejakého adhoc textu, ale nadviažete kontakt s odborníkom, nadšencom v oblasti, do ktorej sa púštate. A aj ušetríte, pretože ak začnete nakupovať v nadšení rôzne materály a produkty, možno zistíte, že ste sa bez nich mohli zaobísť. A príroda zatiaľ zmenšuje svoju rozmanitosť, rozlohu a biotopy, extrakciou materiálov možno práve pre tú vašu záhradu.

A ak máte záujem, tak môžte zveriť návrh, či časť návrhu práve človeku, ktorý má záujem odviesť pre vás dobrú prácu, nie len vám predať časopis, reklamu, či produkt do záhrady.

20 views0 comments

Recent Posts

See All

Commentaires


bottom of page